12 januari 2012

Att utvecklas kreativt

 Jag tycker att mycket av det jag gör just nu blir likadant...jag har samma stil hela tiden...det vill jag försöka ändra på! Jag kommer att under år 2012 ha som mål att UTVECKLAS KREATIVT och för att göra det vill jag...

  • Testa nya format...funderar starkt på A:4...det är ett lätt format att förvara och det finns billiga album och plastfickor att köpa lite varstans och det är ju mycket positivt!
  • Scraplifta...hela layouter eller bara vissa detaljer.
  • Använda verktyg och material jag har...inte köpa en massa nytt!
  • Testa nya tekniker...experimentera mer...kleta och kladda. Våga göra fult!
  • Inspireras av alla härliga bloggar som finns och Pinterest som jag bara älskar!
  • Vara med på utmaningar och gå on-line kurser.

Två kurser har jag redan hoppat på...den She Art-kurs jag fick i julklapp och kursen Twelve genom Big Picture Classes.


Big Picture Classes

Twelve är en inspirationskurs av Stacy Julian som startade första januari och håller på året ut. Den är fantastskt rolig och vi har redan fått en mängd olika uppgifter. Bland annat har vi gjort varsin "Inspiration file" och fyllt en muffinsplåt med dekorationer uppdelade i färg. Jag hade helst velat ha en muffinsplåt i aluminium utan teflon för att kunna sprejmåla den vit men det verkar vara helt omöjligt att få tag på. Korgen som jag redan hade gick jättebra att sprejmåla...


  Till min "Inspiration file" har jag använt mina favoritpapper Sidewalk från October Afternoon i storlek 8 x 8 inch samt små bandsnuttar.
Visst ser det inspirerande ut! Upptäckte att jag har väldigt få dekorationer i gult...men det kan ju bero på att jag har lite svårt för just den färgen.

Jag kommer även under året ha som mål att FOTOGRAFERA MERA...jag vill dokumentera mer av vår vardag samt att BERÄTTA MER med text på mina layouter.

cultivate a good life by Becky Higgins

För att enkelt kunna göra det har jag bestämt mig för att hoppa på Project Life av Becky Higgins. Det är en enklare variant av scrapbooking där man scrappar ett uppslag i veckan under hela året. Plastfickorna och materialet finns ännu inte att få tag på i Europa och det kommer in till Amazon uk först om 1- 2 månader. Trist! Men jag har bestämt att börja ändå...jag har gjort i ordning en anteckningsbok där jag varje vecka skriver ner händelser och vilka foton jag vill ha så går det smidigt sedan att sätta igång när jag väl får tag i det material jag vill ha. Jag har letat efter uppdelade plastfickor i 12 x 12 här hemma men det finns inte...det är verkligen trist att våra svenska butiker inte har mer olika varianter av plastfickor...

Här är min Project Life bok...


Men det finns faktiskt några fördelar med att materialet är försenat till Europa...jag hinner sälja en massa gamla  prylar jag inte använder för att finansiera mitt inköp och jag hinner framkalla en massa foton! Bra va!?

Ja...det var lite om mina tankar inför ett nytt scrappigt år!

Hur gör du för att utvecklas kreativt?

8 kommentarer:

Camilla sa...

Vilket inspirerande inlägg! Inte så bra att läsa precis innan läggdags, hihi :) Så himla snygga grejer på bilderna, och kul grej med muffinsformen. Jag var jättesugen på att gå den kursen men hade inte riktigt pengar till det så jag hoppas den går igen sen nån gång. Hoppas på att få se lite fler tjuvkikar här under året :)
Lycka till med att nå dina mål för scrapåret!

Camilla - Bitz n picez sa...

Å vad kul det låter med allt. Själv är jag ju ny känns det som. Scrappade för många år sedan och haft säkert 4 års uppehåll. I november drog jag igång igen. Jag får nog klura lite på det här och återkomma. Men klart är att jag absolut kommer utveckas, liftar och utmaningar hakar jag redan på, en kurs för färgläggning är inbokad och jag funderar på två kurser on-line. Har inte helt bestämt mig än bara.

jenny/e.j.m sa...

Åh vilken smart ide att göra en bok att anteckna i project life. Detta måste jaggöra. Du kan väl hojta när du skall beställa så kan vi gå ihop=)
Förskte att göra en egen, men hittade inget bra, så jag får nog göra som du=)

KRAM
Jenny

Veronica Tingvall sa...

Wow vilka fantastiska mål för 2012 och vilket härligt inlägg. Du har inte ett överskott av lila dekorationer? i så fall kanske vi kunde göra ett byte, jag har nämligen MASSOR av gula dekorationer (det är ju min favoritfärg, hihi)I mina lila koppar skramlar däremot bara typ fyra brads :-D

Hoppas du får en härlig kreativ dag
KRAM!

Aase sa...

Vilket inspirerande inlägg, jag blev fylld av saker jag skulle vilja göra :) Bara att se muffinsformen med alla färger var ju en ljuvlig upplevelse

Att vara kreativ är verkligen balsam för själen!!!

kram Aase

Zima sa...

Vilket härlig och inspirerande inlägg! Låter spännande med online kurserna! Lådan med dina "inspiration files" ser verkligen inspirerande och inbjudande ut!

Själv vill jag lära mig mer om hur man fixar till sina foton i datorn - hur man får till olika effekter på bilderna och ramar runt dom och så och sen ska jag, som du, experimentera mer och kladda med färger & andra medium.

Ulrika sa...

Men gud så bra!!! Vad fint du gjort, och vad inspirerande! lycka till med kurserna! Själv ska jag gå en online-kurs hos Studio Calico som börjar 1 februari! Skoj, skoj!
Kram!

Linda sa...

Magdas har plastfickor som är delade i 6 delar. Ett par andra DT-tjejer vet jag använder de fickorna och gör project life och det ser ju faktiskt lika bra ut. Men jag tänker ändå beställa album och annat så jag väntar! :)

Kramar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails