3 december 2009

Saffransrutor

I dag har jag bakat Saffransbröd. Men jösses så dyrt det har blivit med saffran. Jag fick ge 70 kr för två påsar!! Sedan några år tillbaka bakar jag alltid Saffransrutor med mandelmassa för jag tycker vanliga lussekatter blir så torra. Jag har dessutom ett recept där man inte behöver knåda degen och det är bra för onda händer som mina...


Saffransrutor
(ca 24 st)

Ingredienser
50 g smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst för söta degar
1 1/4 dl Kessella kvarg lätt
1 påse saffran 0,5 g
2krm salt
1 tsk stött kardemumma
3/4 dl strösocker ca 8 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g riven mandelmassa
75 g rumsvarmt smör
1 dl mandelspån, ca 50 g

Gör så här
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt kvarg, saffran, salt, kardemumma, socker och mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 15 min. Sätt ugnen på 225 grader. Platta ut degen (35 x 25 cm) på en plåt med bakpapper. Blanda mandelmassa och smör. Bred det över degen. Strö över mandeln. Låt jäsa under bakduk
ca 30 min. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. låt svalna och skär i bitar.



I morgon ska jag besöka Jul & Hantverksmässan i Kista tillsammans med Ellen och min mor. Det ska bli kul! Jag hoppas att det finns mycket fint att titta på och inspireras av...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails